Revue Française de Science Politique volume 58 n°5 2008

 

 

Blandine Destremau, Michel Messu

 

Le droit ˆ lĠassistance sociale ˆ lĠŽpreuve du local

 

LĠassistance sociale en France est lĠÏuvre de la RŽpublique. Celle-ci a consolidŽ un droit ˆ lĠassistance ˆ partir du territoire communal, tandis que paralllement sĠŽdifiait sur une base professionnelle un droit ˆ la Ç sŽcuritŽ sociale È. LĠassistance, toutefois, Žtait pensŽe comme un simple secours, toujours prŽcaire et de faible niveau. Deux mouvements sont venus modifier ce paysage : la multiplication ˆ partir des annŽes 1970-1980 de minima sociaux et les lois dites de dŽcentralisation (1982-1983 et 2003-2004). Le premier brouille les frontires entre Ç assurance È et Ç assistance È. Le second compromet la vision rŽpublicaine de lĠassistance elle-mme.

 

Social Welfare Right and Decentralisation Policies in France

 

In France, social welfare is the work of the Republic, which has striven to centralise a right to be assisted, traditionally set up by parishes. On the other hand, a right to Social Security was legally built and implemented through companies and professional bindings. Assistance, however, was always thought as an occasional and precarious relief of a limited amount. Two evolutions have come to modify this organisation : the widening realm of ÒguaranteedÓ social benefits, starting in the 70s-80s, and the so-called decentralisation policies (in 1982-1983 and in 2003-2004). Today the former blurs the boundaries between insurance and assistance, while the latter compromises the republican vision of social welfare itself.

 

Ingrid VolŽry

 

Sociogense dĠun mode de gouvernance territoriale. Le cas dĠun Contrat Žducatif local

 

Depuis plus de vingt ans, lĠaction publique conna”t un changement de posture dĠintervention dont rend bien compte le dŽveloppement de contrats territoriaux liant lĠƒtat, ses services dŽconcentrŽs et les collectivitŽs locales. DĠun c™tŽ, lĠƒtat impose le cadre des nŽgociations et la mŽthode de travail. De lĠautre, il laisse aux instances Ç les plus proches du terrain È le soin de sŽlectionner les problmes ˆ traiter et les rŽponses ˆ apporter. Faut-il y voir une forme de Ç laisser-faire instituŽ È gŽnŽrant la fragmentation inŽluctable des politiques ŽlaborŽes ? LĠŽlaboration du Contrat Žducatif local de Toulouse montre, au contraire, comment la mŽthode procŽdurale, utilisŽe par lĠƒtat, remodle les relations politico-institutionnelles territoriales et suscite un important changement du gouvernement des affaires publiques. Plus largement, cette recherche interroge les dŽploiements, les principes et les effets dĠun mode de Ç pilotage non autoritaire des conduites È dont la gouvernance constitue un terrain dĠŽtude privilŽgiŽ.

 

Local Governance in France. The Case of a ÒContrat EducatifÓ in Toulouse

 

Over the last 20 years or more, the ways in which public action is organised have been subject to change. The development of contracts between the State, its various services and the local authorities is a very good example of this process. On the one hand, the State imposes ways of working and the framework within which the negotiations are to take place, on the other, it leaves the choice of the problems to be dealt with and their resolution to local Òcommunity workersÓ. Could this be conceived of as a sort of Òlaissez-faireÓ which will inevitably lead to the fragmentation of welfare policy ? The setting up of the local ÒContrat EducatifÓ in Toulouse, shows that quite the opposite is true, and that the StateĠs initiatives bring about the reorganisation of territorial relations on a political and institutional level, leading to important changes in the way public policy is carried out. On a more general level, this research investigates the setting up, the basic principles and the impact of a Ònon directiveÓ implementation of welfare action. The ways in which this type of policy is administered is an extremely fruitful subject for research.

 

StŽphane Taillat

 

Adaptation et apprentissage : les forces terrestres amŽricaines et la contre-insurrection en Irak

 

La contre-insurrection est dŽsormais au cÏur des dŽbats sur la guerre en Irak, autant pour ses implications militaires que politiques et institutionnelles. Contredisant les prŽvisions sur la rŽsistance des institutions militaires terrestres des ƒtats-Unis ˆ adopter des mŽthodes Ç irrŽgulires È, de nombreuses rŽformes conceptuelles, organisationnelles et opŽrationnelles sont intervenues depuis 2003. Ë partir dĠun important matŽriel empirique, cet article considre ainsi la dynamique dĠapprentissage et dĠadaptation qui en est la cause.

 

Adaptation and Learning : US Army and Marines, and Counterinsurgency in Iraq

 

In the last two years, counterinsurgency has become a central issue in the debates concerning the US presence in Iraq, due to its political, military and institutional implications. Unlike the theoretical expectations regarding the unwillingness of American services to adopt irregular warfare, many conceptual, organizational and operational reforms occurred since 2003, leading to a contingent construct. Drawing on empirical evidences, this article wants to highlight the role of organizational learning and adaptation in the construction of counterinsurgency in US Army and Marines.

 

Jean-No‘l FerriŽ, Baudouin Dupret, Vincent Legrand

 

Comprendre la dŽlibŽration parlementaire. Une approche praxŽologique de la politique en action

 

La dŽmarche praxŽologique, fondŽe sur lĠethnomŽthodologie et lĠanalyse de conversation, permet une approche analytique de la dŽlibŽration en contexte parlementaire, qui ne cde pas ˆ lĠabstraction mal placŽe. LĠabstraction mal placŽe idŽalise la dŽlibŽration, en la retirant presque entirement de lĠordre normal et des cadres quotidiens dĠinteraction. De ce point de vue, ce qui se passe dans une instance parlementaire ne peut tre compris quĠen rŽfŽrence avec un mŽcanisme plus vaste de fabrication de la dŽcision. LĠapproche praxŽologique para”t particulirement ˆ mme de dŽcrire cette spŽcificitŽ de pratiques situŽes, centrŽes sur un site, et en mme temps inscrites dans un rŽseau o se fabriquent les opinions intersubjectivement valides. Ce rŽseau est un rŽseau dialogique.

 

On Deliberative Politics in Action. A Praxiological Stance

 

Praxiological analysis, as grounded in ethnomethodology and conversation analysis, favours an approach to deliberation in parliamentary contexts which does not yield to awkward abstraction. Awkward abstraction idealizes deliberation through its nearly total withdrawal from the normal order and everyday frames of interaction. From this point of view, what happens within a parliamentary setting must be understood in reference to the broader mechanism of decision crafting. Praxiological analysis is especially capable to describe the specificity of practices which are situated, i.e. practices centred on a particular site, and at the same time embedded within a network where intersubjectively valid opinions are produced. This network is dialogical.

 

Pierre Favre

 

Ce que les science studies font ˆ la science politique. RŽponse ˆ Bruno Latour

 

Dans le prŽcŽdent numŽro de la Revue franaise de science politique, Bruno Latour propose que les science studies et la science politique unissent leurs efforts pour travailler sur des objets communs selon une approche renouvelŽe de ce que sont Ç science È et Ç politique È. Pierre Favre rŽpond ˆ ces propositions en accordant dĠabord ˆ lĠauteur que les deux disciplines ont de nombreux objets dĠŽtude en commun, mme si certaines perspectives divergent notablement. Mais il refuse de suivre B. Latour sur les prŽsupposŽs majeurs qui fondent son approche. Il conteste lĠaffirmation de Latour selon laquelle on ne peut distinguer Ç science È et Ç politique È qui nĠauraient pas de domaines distincts. Il sĠoppose ˆ la conception latourienne dĠune science finalement dŽpouillŽe de toute capacitŽ cognitive. Ë suivre cette version extrme des science studies, la science politique perdrait toute scientificitŽ. Latour lui-mme ne semble pas pouvoir mettre en application son propre programme, en rŽalitŽ autorŽfutant.

 

What Science Studies Do to Political Science. A reply to Bruno Latour

 

In the previous number of the Revue franaise de science politique, Bruno Latour proposes that science studies and political science unite their efforts to work on common objects according to a renewed approach of Ç science È and Ç politics È. Pierre Favre answers these propositions by granting at first to the author that both disciplines have numerous objects of study in common, even if certain perspectives diverge outstandingly. But he refuses to follow Latour on the major presuppositions of his approach. He disputes the assertion of Latour according to which we cannot distinguish Ç science È and Ç politics È which would have no different domains. He disagrees with the Latour conception of a science finally deprived of any cognitive capacity. To follow this extreme version of science studies, political science would not be scientific any more. Latour does not seem itself to be able to apply its own program, actually self-refuting.

 

 

 

 

VOLUME 58

NUMƒRO 5

Octobre 2008

 

ARTICLES

 

Le droit ˆ lĠassistance sociale ˆ lĠŽpreuve du local

 

 

Blandine Destremau,

Michel Messu

 

713

Sociogense dĠun mode de gouvernance territoriale. Le cas dĠun Contrat Žducatif local

 

 

Ingrid VolŽry

 

743

Adaptation et apprentissage : les forces terrestres amŽricaines et la contre-insurrection en Irak

 

 

StŽphane Taillat

 

773

Comprendre la dŽlibŽration parlementaire. Une approche praxŽologique de la politique en action

 

Jean-No‘l FerriŽ,

Baudouin Dupret

Vincent Legrand

 

 

795

CONTROVERSE

 

Ce que les science studies font ˆ la science politique. RŽponse ˆ Bruno Latour

 

 

Pierre Favre

 

817

LECTURES CRITIQUES

 

LĠAllemagne aux prises avec ses passŽs

 

Pascal DŽcarpes

831

COMPTES RENDUS

 

 

 

Mario TŽlo, Relations Internationales. Une perspective europŽenne

Sebastian Santander, Le rŽgionalisme sud-amŽricain. L'Union europŽenne et les ƒtats-Unis

 

 

 

 

Jean-Louis Quermonne

 

 

 

833

Wouter van der Brug, Cees van der Eijk (eds), European Elections and Domestic Politics. Lessons from the Past and Scenarios for the Future

 

 

 

Emmanuelle Reungoat

 

 

836

Bruno Palier, Yves Surel, et al., LĠEurope en action. LĠeuropŽanisation dans une perspective comparŽe

 

 

Mathieu Petithomme

 

837

ƒlŽonore LŽpinard, LĠŽgalitŽ introuvable. La paritŽ, les fŽministes et la RŽpublique

 

 

BŽrengre Marques-Pereira

 

840

Christophe Broqua, Agir pour ne pas mourir ! Act Up, les homosexuels et le sida

 

Emmanuelle Bouilly

 

842

 

 

 

REVUE DES REVUES

 

845