Revue Française de Science Politique volume 59 n°3 2009

 

 

 

Parlements et parlementaires

 

Olivier Rozenberg

 

PrŽsider par plaisir. LÕexamen des affaires europŽennes ˆ lÕAssemblŽe nationale et ˆ la Chambre des Communes depuis Maastricht

 

Les parlements franais et britannique ont progressivement obtenu dÕimportantes prŽrogatives en matire europŽenne. Les activitŽs europŽennes de leur chambre basse demeurent pourtant sous-dŽveloppŽes et peinent ˆ intŽresser les dŽputŽs. Ce paradoxe rŽsulte dÕune divergence entre les intŽrts des chefs de partis de gouvernement et les dŽputŽs de base. Il contribue ˆ ce que les activitŽs europŽennes des deux assemblŽes soient menŽes non pas par des experts de la chose communautaire mais par une diversitŽ dՎlus endossant diffŽrents r™les en fonction de leurs aspirations psychologiques personnelles. LՎtude des motivations des prŽsidents de la DŽlŽgation pour lÕUnion europŽenne de lÕAssemblŽe nationale et du European Scrutiny Committee de la Chambre des Communes conduit ainsi ˆ distinguer quatre r™les europŽanisŽs : le PrŽsident de Commission, le membre dÕun club, lÕinquisiteur et celui qui c™toie les grands.

 

The fun of chairing a select committee : The scrutiny of European affairs at the French National Assembly and at the House of Commons since Maastricht

 

Over time, the French and British parliaments have progressively obtained significant prerogatives in the control of European affairs. However, the European activities of their lower houses are under-developed and attract a limited number of MPs. This paradox results from a divergence of interest between governing-party leaders and backbenchers. In consequence, the European activities of both assemblies are handled not by experts on Community affairs, but by a variety of MPs, who play various roles according to their personal psychological expectations. Based on an analysis of what motivates those presiding over the National AssemblyÕs Delegation for the European Union and the House of Commons European Scrutiny Committee, we can distinguish four basic Europeanized roles, which we call the Chair, the Club Member, the Inquisitor and the One who rubs shoulders with the Great and Powerful.

 

Eric Kerrouche

 

Usages et usagers de la permanence du dŽputŽ

 

Cet article fondŽ sur un important corpus de recherche montre la place spŽcifique quÕoccupe la permanence aussi bien pour le dŽputŽ que pour ses usagers. Pour ces derniers, qui sont le plus souvent proches politiquement du dŽputŽ, elle est un avant tout un guichet ˆ caractre social. Les interventions ˆ caractre individuel priment sur celles faites ˆ titre collectif. Pour le dŽputŽ, la permanence est une institution indispensable mais dont les effets – qui sont pourtant rŽels – ont un impact difficile ˆ quantifier sÕagissant de lÕamŽlioration du vote personnel en sa faveur.

 

The French MPÕs office : Of users and uses

 

This article, based on a large corpus of research, points up specific uses of the offices of French deputies to the National Assembly, both for the individual deputy and for his constituents. For the latter, often politically close to their elected representative, the deputyÕs office is essentially a social services Ņticket officeÓ, where interventions on behalf of individual petitioners predominate over actions on behalf of collective interests. His office is an institution that is indispensable to the deputy, but its impact – while undeniably real – is difficult to quantify in terms of garnering votes in his favour.

 

Pierre Lascoumes

 

Les compromis parlementaires, combinaisons de sur-politisation et de sous-politisation. L'adoption des lois de rŽforme du code pŽnal (dŽcembre 1992) et de crŽation du Pacs (novembre 1999)

 

La question de la capacitŽ des AssemblŽes parlementaires ˆ organiser une dŽlibŽration produisant le Bien commun est un dŽbat rŽcurrent. Beaucoup de travaux opposent chacun ˆ leur faon des moments consensuels ˆ dÕautres plus conflictuels. Ė partir de lՎtude des dŽbats ˆ lÕAssemblŽe nationale de deux lois trs controversŽes (le nouveau Code pŽnal en 1992 et le Pacs en 1999) cet article met en valeur deux dynamiques concomitantes : la surpolitisation et la sous-politisation des dŽbats. Il dŽgage les composantes respectives de ces registres argumentatifs. Il montre aussi leur entremlement au cours des dŽbats et leurs effets sur les compromis parlementaires aux effets durables.

 

Parliamentary compromises : A mix of over- and under-politicization

 

Whether parliamentary assemblies are capable of deliberating in such a manner as to produce the Common Good is a matter of ongoing debate. There is great deal of literature underscoring consensual and conflictual aspects of parliamentary deliberations. Based on an analysis of the French National Assembly debates over two very controversial pieces of legislation, the New Penal Code (1992) and the Pacs (Civil Solidarity Pact – 1999), this article points up two concomitant dynamics : viz. the over- and under-politicization of the debates. We show how these two contrasting argumentative registers overlap in the debates and how they affect parliamentary compromises that might have long-term repercussions.

 

Julien Navarro

 

Les r™les au Parlement europŽen : Une typologie des pratiques de reprŽsentation

 

Face ˆ la thse dÕune homogŽnŽisation des modles de conduite dans lÕAssemblŽe de Strasbourg sous les effets conjuguŽs de la professionnalisation et de la socialisation parlementaires, cet article dŽfend lÕidŽe dÕune irrŽductible pluralitŽ des pratiques de reprŽsentation des eurodŽputŽs. Une sociologie des r™les est mobilisŽe pour rendre compte de la cohŽrence et de la stabilitŽ des divers modes dÕexercice du mandat europŽen. Ė partir de donnŽes quantitatives et dÕentretiens avec des Žlus de la 5e lŽgislature (1999-2004), cinq types idŽaux de r™les parlementaires sont identifiŽs : lÕanimateur, le spŽcialiste, lÕintermŽdiaire, le contestataire et le dilettante. Cette multiplicitŽ des types de r™le peut sÕinterprŽter comme Žtant le rŽsultat des apories et contradictions de la reprŽsentation ˆ lՎchelle europŽenne.

 

Roles in the European Parliament : A typology of representational practices

 

Against the claim that behavioural patterns within the European Parliament are becoming more and more homogenized as a consequence of parliamentary professionalization and socialisation, this article argues that MEPsÕ representational practices are irreducibly heterogeneous. Based on a sociology of roles, it points out the coherence and stability of the different ways in which the European mandate is exercised. Drawing on quantitative and interview data from the 5th legislature (1999–2004), five ideal types of parliamentary roles can be distinguished: the leader, the specialist, the intermediary, the outsider and the dilettante. This variety of role types can be interpreted as resulting from the aporiai and contradictions in representation at the EU level.

 

Articles

 

ƒlisabeth Dupoirier et AndrŽ-Paul Frognier

 

Les temporalitŽs de la dŽcision Žlectorale. Approche comparŽe de la France et de la Belgique (Wallonie)

 

Le but de cet article est dՎtudier de manire comparative le moment de la dŽcision Žlectorale, ˆ partir des enqutes menŽes en Belgique et en France au cours des dernires dŽcennies. Les cas belges et franais Žtant trs diffŽrents, tant par le rŽgime politique que par la rgle Žlectorale, la mise en Žvidence de tendances communes Žventuelles permet de donner ˆ cette comparaison une validitŽ qui dŽpasse les cas dÕespce. LÕapproche sÕinspire des hypothses actuelles sur le comportement Žlectoral, en provenance surtout des ƒtats-Unis. Dans le prolongement des thŽories de l'Žlecteur rationnel, ces nouvelles thŽories prŽvoient un nombre de dŽcideurs durant les campagnes Žlectorales de plus en plus importants, de plus en plus Ē sophistiquŽs Č et de moins en moins liŽs ˆ une identification partisane. LÕanalyse empirique montre quÕil conviendrait en fait de distinguer trois groupes dՎlecteurs : ceux qui se sont dŽcidŽs avant la campagne, ceux qui se dŽcident t™t dans celle-ci et ceux qui se dŽcident au dernier moment. Seul le groupe du milieu prŽsente un profil et un comportement de type rationnel.

 

When voters make up their minds : A comparison of elections in France and Belgium (Wallonia)

 

The object of this article is to compare temporal aspects of voter decisions based on surveys carried out in southern Belgium and France over the past few decades. Given the marked disparities between the Belgian and French elections in terms of both political system and voting rules, any common trends discernible between the two would lend the comparison a validity extending beyond the specific cases under scrutiny. Our approach is inspired by current hypotheses, chiefly from the United States, concerning voting patterns. Elaborating on theories of the rational voter, these new hypotheses predict that during electoral campaigns there will an ever-growing contingent of voters who are more and more ŅsophisticatedÓ and less and less bound by partisan sympathies. An empirical analysis shows that the electorate can be broken down into three main segments : voters who made up their minds before the campaign, those who decide early on in the campaign, and those who make up their minds at the last moment. Only the middle group exhibits a rational-type profile and behaviour.

 

CŽcile Guillaume et Sophie Pochic

 

Un engagement incongru ? Les cadres et le syndicalisme, lÕexemple de la CFDT

 

LÕengagement syndical des cadres est loin dՐtre une Žvidence. Pourtant, un certain nombre de cadres, plus dipl™mŽs que leurs a”nŽs et travaillant souvent dans le privŽ, sÕengagent intensŽment ˆ la CFDT. Le sens de cet engagement incongru est liŽ ˆ lÕexpŽrience dÕune situation professionnelle vŽcue comme insupportable ou problŽmatique au regard des valeurs morales personnelles. En ce sens, il sÕagit bien souvent dÕune forme de rŽbellion individuelle, dans un contexte de dŽstructuration des cadres collectifs de la relation dÕemploi et de dŽgradation des conditions de travail. SÕengager dans un syndicalisme rŽformiste de propositions leur permet de continuer ˆ tre cadre Ē dÕune autre faon Č. Le prolongement de cet investissement dans une forme durable dÕengagement syndical sÕavre nŽanmoins difficile, moins pour les risques de rŽpression syndicale que pour les enjeux de reconversion quÕil soulve.

 

An incongruous commitment ? White collars and unions : The case of CFDT

 

Trade unionism is far from obvious among managerial and professional staff in France. Nonetheless, some of them, with higher credentials than their elders and often employed in the private sector, are intensely involved within the CFDT, one of the largest French trade union confederation. This incongruous commitment derives from a sense that their work experience is intolerable or inconsistent with their personal moral values. In this regard, it often takes the form of an individual rebellion in the context of the deregulation of the collective system of employment and the deterioration of working conditions in France. In a word, getting involved in a reformist union enables them to keep working as managers or experts Ņin a different wayÓ. However, the permanence of this union commitment is difficult, not so much because of anti-union repression but because of professional retraining and career issues.

 

ƒvelyne Ribert

 

Ė la recherche du Ē sentiment identitaire Č des Franais issus de lÕimmigration

 

Le sentiment identitaire est souvent considŽrŽ comme lÕun des critres essentiels permettant dÕapprŽcier les liens que les jeunes issus de lÕimmigration entretiennent avec la France et le pays de leurs parents. Ė partir de rŽsultats dՎtudes quantitatives et dÕune enqute de terrain auprs de jeunes Žtrangers nŽs en France, cet article se propose de montrer que les dŽclarations en matire de sentiment identitaire sont un indicateur inadŽquat pour apprŽhender ce lien. Cet indicateur est en effet non seulement rŽducteur, les liens tissŽs avec un pays ne pouvant tre cernŽs par quelques questions simples sur le sentiment dÕidentitŽ, mais aussi inconsistant. Le sentiment identitaire est en effet faiblement investi et variable suivant les situations. Ds lors, les rŽponses obtenues nÕont pas grande signification.

 

In search of Ņethnic identityÓ among second-generation immigrants in France

 

A sense of identity is often considered one of the defining aspects of immigrant childrenÕs ties to France and to their parentsÕ native country. Based on the results of quantitative studies and a field survey of immigrant children born in France, this article endeavours to show that declarations of a sense of ethnic identity are in fact an inadequate indicator of their national ties. Indeed, not only is this indicator reductionist, as their affective attachment to a country cannot be assessed by means of a few simple questions about their feelings of identity, but it also proves inconsistent. The sense of identity turns out to be tenuous and variable according to the respondentÕs situation. Consequently, the responses to such questions are of no great significance.

 

 

 

 

VOLUME 59

NUMƒRO 3

Juin 2009

 

RETOUR AU PARLEMENT

 

Retour au Parlement

 

Olivier Rozenberg,

ƒric Kerrouche

 

397

PrŽsider par plaisir. LÕexamen des affaires europŽennes ˆ lÕAssemblŽe nationale et ˆ la Chambre des Communes depuis Maastricht

 

 

 

Olivier Rozenberg

 

 

401

Usages et usagers de la permanence du dŽputŽ

 

ƒric Kerrouche

429

Les compromis parlementaires, combinaisons de surpolitisation et de sous-politisation. L'adoption des lois de rŽforme du Code pŽnal (dŽcembre 1992) et de crŽation du Pacs (novembre 1999)

 

 

 

 

Pierre Lascoumes

 

 

 

455

Les r™les au Parlement europŽen. Une typologie des pratiques de reprŽsentation

 

 

Julien Navarro

 

479

ARTICLES

 

Les temporalitŽs de la dŽcision Žlectorale. Approche comparŽe de la France et de la Belgique (Wallonie)

 

 

ƒlisabeth Dupoirier,

AndrŽ-Paul Frognier

 

 

507

Un engagement incongru ? Les cadres et le syndicalisme, lÕexemple de la CFDT

 

CŽcile Guillaume,

Sophie Pochic

 

535

Ė la recherche du Ē sentiment identitaire Č des Franais issus de lÕimmigration

 

 

ƒvelyne Ribert

 

569

LECTURES CRITIQUES

 

LÕautoritarisme repensŽ

 

Jean-No‘l FerriŽ

593

COMPTES RENDUS

 

 

 

Philippe Hamman (dir.), Penser le dŽveloppement durable urbain : regards croisŽs

 

 

Muriel Rambour

 

598

Olivier Borraz, Les politiques du risque

 

Charlotte Halpern

601

Neil Gross, Richard Rorty. The Making of an American Philosopher

 

 

Mathieu Hauchecorne

 

603

James C. Scott, La domination et les arts de la rŽsistance : Fragments du discours subalterne

 

 

Simon Luck

 

606

David Jordan, James D. Kiras, David. L. Lonsdale, Ian Speller, Christopher Tuck, C. Dale Walton, Understanding Modern Warfare

 

 

 

Thomas Lindemann

 

 

608

Jeremy M. Weinstein, Inside Rebellion. The Politics of Insurgent Violence

 

Okan Germiyanoglu

 

609

 

 

 

REVUE DES REVUES

 

611