Revue Française de Science Politique volume 59 n°6 2009

 

 

Les chantiers de rEforme de la police

 

David Weisburd, Anthony Braga

 

La diffusion de lÕinnovation dans la police. Quelles leons retenir de lÕexpŽrience amŽricaine ?

 

MalgrŽ lÕimportance grandissante des Žtudes sur la diffusion de lÕinnovation dans le domaine scientifique en gŽnŽral, celles-ci demeurent rares dans le domaine de la recherche sur la police. Nous utilisons lÕinnovation au sein des polices amŽricaines au 20e sicle pour une Žtude de cas afin dÕy appliquer le paradigme de la diffusion de lÕinnovation. Notre argument est que les chemins empruntŽs par lÕinnovation policire sÕexpliquent par le contexte de remise en cause du modle standard de police. Plus gŽnŽralement notre travail renforce lÕidŽe que le paradigme de la diffusion de lÕinnovation est important pour comprendre lՎvolution des organisations et des stratŽgies policires.

 

Diffusion of Innovation in Policing: Lessons from the American Experience

 

Despite the growing importance of study of diffusion of innovation in science more generally, there has been little interest in such inquiries in research on the police. We use American police innovation in the last decades of the 20th century as a case study for applying the diffusion of innovation paradigm to understanding police innovation. We argue that the paths of police innovation can be explained in the context of the critiques that developed of standard policing models. More generally, our work reinforces the idea that the diffusion of innovation paradigm is an important one for understanding the development of police organization and strategies.

 

SŽverine Germain, Cristian Poletti

 

RŽpondre aux mobilisations sociales. Le systme policier italien en transition

 

Cet article vise ˆ dŽcrire et expliquer certaines Žvolutions du systme policier italien. Deux lignes de transformation de lÕaction policire – la rŽforme de la police de proximitŽ et la rŽorientation des missions des polices municipales vers le contr™le du territoire – apparaissent Žtroitement liŽes au parcours de politisation de la Ç question sŽcuritŽ È au cours des annŽes 1990. DÕune part, la sŽcuritŽ fait lÕobjet de mobilisations locales particulirement mŽdiatisŽes et devient un enjeu Žlectoral majeur, aux niveaux local et national. DÕautre part, la rŽpartition des compŽtences entre gouvernement central et collectivitŽs territoriales en matire de sŽcuritŽ devient un enjeu crucial du dŽbat sur le fŽdŽralisme. LÕarticle montre comment ces dynamiques locales et nationales impulsent chez ces diffŽrents corps de police des Žvolutions similaires et croisŽes.

 

Answering social protests. Italian policing in transition

 

This article aims to describe and explain some developments in the police system in Italy over the past fifteen years. Two major transformations in policing – the community policing reform and the use of municipal police for national assignments – seem to be closely connected to the gradual politicization of the "security issue" during the 1990s. On the one hand, safety was the object of local movements that received considerable media coverage and became a major electoral issue, both at local and national levels. On the other hand, the distribution of policing powers between central and local governments became an increasingly pivotal issue in the debate over federalist reform of the state. The foregoing article shows how these local and national dynamics pushed the two respective police forces in remarkably convergent and divergent directions.

 

Sebastian RochŽ

 

Politique et administration dans la formulation dÕune politique publique. Le cas de la police de proximitŽ

 

Les raisons de la mise ˆ lÕagenda et la manire dont a ŽtŽ formulŽe entre 1997 et 2002 une politique nationale ambitieuse, la Ç police de proximitŽ È, restent ˆ Žclaircir. Le fait que le gouvernement suivant (2002-2007) tourne le dos ˆ cette orientation suggre que les facteurs sociaux ou politiques structurels ne permettent pas dÕen rendre compte. Le r™le des acteurs individuels (hauts fonctionnaires, experts, conseillers) au sommet de lՃtat est dŽterminant car : le systme centralisŽ fait dŽpendre la rŽforme de la dŽcision du niveau o oprent ces experts ; la rŽforme repose sur une petite communautŽ dÕacteurs ; il existe des antagonismes entre eux quant aux moyens et finalitŽs de la rŽforme ; les intentions des leaders politiques ne sont pas Žtablies, leur laissant des marges dÕapprŽciation ; la sociŽtŽ civile est faiblement prŽsente pour orienter la rŽforme.

 

Politics and Administration in Public Policymaking: Community Policing as a Case in Point

 

The reasons for prioritizing an ambitious national policy of community policing between 1997 and 2002 and the way in which that policy was formulated remain to be elucidated. The fact that the subsequent administration (2002–2007) turned its back on that approach suggests that social or structural political factors will not suffice by way of explanation. Individual players (high-ranking officials, experts, advisers) in the top echelons of the state played a determining role, for: the centralized system made the reform dependent on decisions taken at the expertsÕ level; the reform hinged on a small circle of policymakers; they disagreed on the means and ends of the reform; the political leadersÕ intentions were not clearly established, thus leaving the experts ample discretionary scope; and civil society was hardly involved in steering the reform.

 

Trevor Jones, Tim Newburn

 

Understanding Police Reform in England and Wales

 

Si lÕarchitecture de la police britannique demeure fondŽe sur des forces provinciales locales, le degrŽ de centralisation de la structure policire en Angleterre et au Pays de Galles a ŽtŽ tel au cours des dernires annŽes que lÕon a parlŽ dÕune force de police de facto nationale. Une partie importante de ce processus a ŽtŽ incarnŽe par les rŽformes managŽriales initiŽes par le gouvernement central. NŽanmoins, on peut dŽceler des tendances contradictoires derrire cette image dÕensemble centralisatrice, suggŽrant la possibilitŽ dÕune influence locale accrue. LÕAngleterre et le Pays de Galles ont ainsi vu lՎmergence dÕun systme policier segmentŽ, dans lequel la rŽponse policire ˆ des phŽnomnes comme les grandes enqutes judicaires, la criminalitŽ organisŽe et le terrorisme est de plus en plus centralisŽe, tandis que la gestion des dŽlits Ç ordinaires È et des dŽsordres est de plus en plus intŽgrŽe au sein de partenariats locaux plus larges.

 

Understanding Police Reform in England and Wales

 

Whilst the institutional architecture of British policing remains based on local provincial forces, such has been the degree of centralization that the policing structure of England and Wales has been described as a de facto national police force. An important part of this process has been the ÔmanagerialistÕ reforms developed by central government. However, within the overall picture of centralization, some countervailing tendencies are visible that suggest the possibility of enhanced local influence. England and Wales is thus seeing the emergence of a bifurcated policing system in which policing responses to such things as serious and organized crime, and terrorism, are becoming more centralized, whilst the policing of ÔordinaryÕ crimes and disorder are increasingly integrated into a broader community safety response at the local level.

 

Jacques de Maillard

 

RŽformes des polices dans les pays occidentaux. Une perspective comparŽe

 

Cet article sÕattache aux rŽformes connues depuis une trentaine dÕannŽes par les polices dites de sŽcuritŽ publique, c'est-ˆ-dire celles en charge de la petite et moyenne dŽlinquance et de la surveillance des espaces publics. Il retrace lÕintroduction dans les polices occidentales de deux sŽries de rŽformes, celles liŽes au community policing et ˆ la managŽrialisation des polices. Sur la base dÕune approche combinant attention aux structures institutionnelles et aux stratŽgies des acteurs, cet article montre que les objectifs, modes dÕadoption et acteurs dominants diffrent cependant. Des rŽappropriations sont opŽrŽes, les nouvelles normes se combinent avec les conditions institutionnelles propres ˆ chacun des pays.

 

Police Reform in Western Countries: A Comparative Approach

 

This article focuses on reforms over the past 30 years in so-called Òpublic safetyÓ police forces that are in charge of minor offences and petty delinquency as well as the surveillance of public spaces. It compares the international diffusion of policing innovations in Western countries, specifically the parallel development of two sets of reforms concerning community policing and the managerialization of policing. Based on a combined focus on institutional structures and policymakersÕ strategies, however, the article points up disparities in policy objectives, modes of adoption, and the cast of leading policymakers, and shows how new institutional standards are fused with traditional approaches in each country to yield hybrid reforms.

 

Pierre Favre

 

Quand la police fabrique lÕordre social. Un en deˆ des politiques publiques de la police ?

 

LÕanalyse des politiques publiques considre rarement le fait que des administrations, par une action continue fondŽe sur ses propres normes, donnent forme ˆ certains aspects de la vie sociale. Dans une telle perspective, la police appara”t comme un corps professionnel qui, ˆ travers une succession de pratiques quotidiennes, dŽfinit pour une part lÕordre social. ConfrontŽe aux situations et comportements les plus variŽs, la police contribue ˆ dŽterminer ce qui est autorisŽ, ce qui est tolŽrŽ, ce qui est inadmissible, et elle le fait dÕune manire largement indŽpendante des autoritŽs gouvernementales. LÕanalyse des politiques publiques gagnerait ˆ faire porter ses recherches sur ce qui subsiste des effets sociaux des dŽcisions gouvernementales aprs quÕune administration les ait absorbŽes et en partie vidŽes de leur sens initial.

 

When the Police Create a Social Order below their Own Public Policies

 

Public policy analyses seldom consider the extent to which administrations, through continuous activity based on their own norms, mould certain aspects of the social order. From this perspective, the police appear a professional body which, through a succession of daily practices, partly defines  the social order. Confronted with a wide range of situations and behaviors, the police help determine what is authorized and tolerated, and what is not – and in a manner largely independent of government authority. Public policy analysis would benefit from exploring what remains of the social effects of government decisions once an administration has absorbed them and partly drained them of their initial intent.

 

 

 

 

VOLUME 59

NUMƒRO 6

DŽcembre 2009

 

Les chantiers de rŽforme de la police

 

Les chantiers de rŽforme de la police dans les ƒtats occidentaux

 

Jacques de Maillard,

Sebastian RochŽ

 

1093

La diffusion de lÕinnovation dans la police. Quelles leons retenir de lÕexpŽrience amŽricaine ?

 

David Weisburd,

Anthony Braga

 

1097

RŽpondre aux mobilisations sociales. Le systme policier italien en transition

 

SŽverine Germain,

Cristian Poletti

 

1127

Politique et administration dans la formulation dÕune politique publique. Le cas de la police de proximitŽ

 

 

 

Sebastian RochŽ

 

 

1147

Le managŽrialisme et la nature des rŽformes policires en Angleterre et au Pays de Galles

 

Trevor Jones,

Tim Newburn

 

1175

RŽformes des polices dans les pays occidentaux. Une perspective comparŽe

 

 

Jacques de Maillard

 

1197

Quand la police fabrique lÕordre social. Un en deˆ des politiques publiques de la police ?

 

 

Pierre Favre

 

1231

LECTURES CRITIQUES

 

Un objet (devenu) comme les autres ? La science politique franaise et lÕEurope

 

 

Michel Mangenot

 

1249

Entre temps court et temps long de la dŽcision Žlectorale

 

 

Pierre BrŽchon

 

1254

LÕindividu peut-il constituer un objet pour la sociologie et pour la science politique ?

 

 

Philippe Corcuff

 

1259

Au coeur des activitŽs Žconomiques, rŽvŽler le politique

 

 

StŽphane Boisseaux

 

1263

Pas de science politique sans sociologie politique : intŽrt et limites dÕune Žtude sur Ç lÕexception amŽricaine È

 

 

 

Claude Dargent

 

 

1268

Histoire sociale des idŽes : le cas nŽolibŽral

 

Vincent Gayon,

Etienne PŽnissat

 

1271

Le legs de Charles Tilly ˆ la sociologie des mobilisations

 

 

Philip Balsiger

 

1276

Ë la recherche du Hezbollah

 

Elizabeth Picard

1282

Les archives de Sieys

 

Odile Rudelle

1285

COMPTES RENDUS

 

 

 

Stephan Lessenich, Die Neuerfindung des Sozialen. Der Sozialstaat im flexiblen Kapitalismus

 

Philine Weyrauch,

ClŽmence Ledoux

 

1287

Kellee S. Tsai, Capitalism without Democracy. The Private Sector in Contemporary China

 

 

Alessia LefŽbure

 

1290

Olivier Giraud, Philippe Warin (dir.), Politiques publiques et dŽmocratie

 

 

Fabien Desage

 

1293

Emmanuel Henry, Amiante, un scandale improbable. Sociologie dÕun problme public

 

 

David Smadja

 

1296

Laure Bonnaud, Emmanuel Martinais, Les leons dÕAZF : chronique dÕune loi sur les risques industriels

 

 

StŽphane Cartier

 

1298

Sophie Dubuisson-Quellier, La consommation engagŽe

 

Simon Luck

1300

Olivier Fillieule, Danielle Tartakowsky, La manifestation ; Guy Groux, Jean-Marie Pernot, La grve ; Isabelle Sommier, La violence rŽvolutionnaire ; Christophe Tra•ni, La musique en colre

 

 

 

 

Alexandre Boza

 

 

 

1302

Dominique LabbŽ, Denis Monire, Les mots qui nous gouvernent. Le discours des premiers ministres quŽbŽcois : 1960-2005

 

 

 

Jacques GerstlŽ

 

 

1304

Anne-Marie Arborio, Yves Cohen, Pierre Fournier, Nicolas Hatzfeld, CŽdric Lomba, SŽverin Muller, Observer le travail. Histoire, ethnographie, approches combinŽes

 

 

 

 

Isabel Georges

 

 

 

1305

Thomas Rid, Marc Hecker, War 2.0. Irregular Warfare in the Information Age

 

 

StŽphane Taillat

 

1306

REVUE DES REVUES

 

1309